یه عالمه سرگرمی

هر مکانی خنده و شادی بود رونق و ترویج آبادی بود پس بخند در هر مکان و هر زمان روح غمگین سلب آزادی بود

یه عالمه سرگرمی

هر مکانی خنده و شادی بود رونق و ترویج آبادی بود پس بخند در هر مکان و هر زمان روح غمگین سلب آزادی بود

اولین پرواز فضایی بشر

اولین پرواز فضایی بشر


دوازدهم آوریل 1961 اولین انسان از این کره خاکی مرزهای فضا را درنوردید و وارد دنیایی شد که پیش از او انسان دیگری آن را تجربه نکرده بود .این پرواز که کمتر از دو ساعت به طول انجامید , گشاینده دروازه. . . 


دوازدهم آوریل 1961 اولین انسان از این کره خاکی مرزهای فضا را درنوردید و وارد دنیایی شد که پیش از او انسان دیگری آن را تجربه نکرده بود .این پرواز که کمتر از دو ساعت به طول انجامید , گشاینده دروازه هایی نو به روی بشریت بود .

وستوک  اولین فضاپیمایی است که برای حمل فضانورد به فضا طراحی شد .قرار دادن یوری گاگارین در آوریل 1961 در مدار زمین نام وستوک و گاگارین را در تاریخ ماندگار کرد .این فضاپیمای کروی میتوانست یک فضانورد را به مدت 10 روز در فضا نگه دارد .متخصصان فضایی شوروی در طراحی و ساخت این فضاپیما از ساده ترین و کارآمدترین فناوری های موجود بهره گرفتند .گاگارین پس از اتمام مأموریت , در 7 کیلومتری زمین از کپسول وستوک خارج شد و با چتر بر زمین فرود آمد .کمتر از یکماه بعد از پرواز گاگارین ,ایالات متحده آمریکا موفق به فرستادن انسان به فضا شد که همان پرواز تاریخی آلن شپرد است .پرواز شپرد زیر مداری بود یعنی فضاپیما تا ارتفاعی از سطح زمین بالا میرود و سپس بازمیگردد اما در پرواز مداری فضاپیما در مدارهای اطراف زمین به دور آن می چرخد .پس از شپرد در6 اوت همان سال , روسی دیگری به نام گرمان تیتف 17 بار به گرد زمین چرخید و سپس جان گلن که در بین امریکائیان پیشگام سفرهای فضایی است در بیستم فوریه 1962 سه بار زمین را دور زد .

یوری الکسیوویچ گاگارین 9 مارس 1934 در کلوشینو ,روستای کوچکی در صدمایلی غرب مسکو به دنیا آمد .پدرش علاوه بر کشاورزی  به قفسه سازی , درودگری , اجرچینی و خشت مالی نیز اشتغال داشت و مادرش شیر فروش بود .

در طول جنگ جهانی دوم نازی ها او خانواده اش را از خانه خویش راندند و دو خواهر بزرگترش را بردند .پس از پایان جنگ و بازگشت خواهرانش , یوری و خانواده اش به گزیاتسک مهاجرت کردند .او در نوجوانی تحت تأثیر خلبانی قرار گرفت که شاهد فرود اضطراری وی با جنگنده اش بود .به گفته گاگارین او و همسالانش همگی آرزو داشتند که روزی خلبانی شجاع و خوش پوش شوند .

پس از اتمام شش دوره اول تحصیلاتش ,یوری به مدرسه تجارت وارد شد .در همان زمان وی نوشته های چارلز دیکنز , ویکتور هوگو و نیز کارهای کنستانتین تسیلکوفسکی , پیشگام صنعت موشک روسیه را مطالعه میکرد .پس از یکسال و نیم تحصیل در مدرسه تجارت به مدرسه فنی ساراتوف وارد شد و درچهارمین سال تحصیلش به وی پشنهاد شد به کلوپ پروازی بپیوندد د.

در سال 1955 اولین پرواز انفرادی اش را با موفقیت به انجام رساند .و در همان زمان چتر بازی را نیز فراگرفت .کمی بعد پرواز با جنگنده یاک-18 را با موفقیت به انجام رساند وی از این پرواز به عنوان پروازی یاد میکرد که به او غرور و به کل زندگی اش معنی بخشید .کمی بعد به نیروی هوایی شوروی ملحق شد و پس از ان به مدرسه هوانوردی اورنبرگ رفت تا پرواز با میگ را بیاموزد . در مراسمی خاص در این مدرسه با والنتیناایوانوناگوریاچوا اشنا شد و پس از مدتی با وی ازدواج کرد .

زمانی که شوروی در تدارک انجام پرواز فضایی سرنشین دار و تشکیل اولین گروه فضانوردان این کشور بود , وی برای آموزش فضانوردی درخواست فرستاد که مورد پذیرش واقع شد و به همراه همسر و دخترش به شهرک ستارگان , شهری خارج از مسکو, برای آموزش فضانوردی رفت و در آنجا از آموزش ها روانی و بدنی برخوردار شد .ماندن در محفظه های بی حسی , آزمایش هایی در شرایط بی وزنی , آزمایش استقامت در محفظه گرما و پرواز های آزمایشی تحت فشار بخشی از آموزشهای وی بود که در طول آنها عکس العمل هایش در تمام مدت نظارت میشد .حل مسائل ریاضی مشکل نیز بخش دیگری از آزمونهای وی بود .

 

12 آوریل 1961 گاگارین با فضاپیمای روسی وستوک به فضا رفت گاگارین یکبار به دور زمین چرخید و در این پرواز ارتفاع اوج مدار فضاپیما 315 و ارتفاع حضیض آن 169 کیلومتر بود این پرواز 108 دقیقه طول کشید .گاگارین در سال 1967 شروع به آموختن پرواز با فضاپیمای سایوز کرد ولی در 27 مارس 1968 زمانی که 34 سال بیشتر نداشت هواپیمای میگ حاما گاگارین و مربی او به زمین اصابت کرد و سرنوشت تلخی را برای وی رقم زد .پیکر یوری گاگارین در آرامگاه دیوار کرملین در میدان سرخ شهر مسکو به خاک سپرده شده است.

وستوک  به زبان روسی به معنی شرق است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد